• MediaLAB Amsterdam

    Visie en doelstellingen

    In het MediaLAB werken studenten en onderzoekers vanuit zowel de HvA als de UvA interdisciplinair samen aan innovatieve interactieve media producten. Samen met externe projectpartners wordt zowel toegepast als fundamenteel onderzoek uitgevoerd.Dit onderzoek richt zich op de manier waarop digitale interactieve producten bijdragen aan innovatieve toepassingen voor zowel de publieke als private sector. Het MediaLAB draagt bij aan de cultuur van innovatie, innovatief onderwijs, onderzoek en ondernemen.

    YouTube Preview Image

    Werkwijze

    Studenten van verschillende opleidingen werken in de afstudeerfase van hun bacheloropleiding gedurende een semester samen aan een mediaproject. In het MediaLAB worden elk semester minimaal 5 projecten aangeboden waar teams van 4 tot 5 studenten samen aan werken.

    Het samenwerken van studenten met verschillende studieachtergronden leidt tot vernieuwende inzichten en innovatieve toepassingen. In samenwerking met projectmanagers, onderwijscoaches, projectpartners, docenten en externe professionals wordt er naar gestreefd om op basis van onderzoek een demo of prototype te ontwikkelen. De aanbevelingen uit het onderzoek, demo’s en prototypes worden gepresenteerd aan de opdrachtgever.

    Afstudeer Projecten:

    Voor dit studiejaar  zijn vier onderzoekslijnen geformuleerd waaruit in samenwerking met externe projectpartners uitdagende projecten geformuleerd worden.

    Transmedia Storytelling
    Binnen de transmedia lijn wordt onderzoek gedaan naar de aard van het vertellen van verhalen via verschillende mediakanalen en platforms. Transmediale verhalen creëren een nieuwe dimensie aan de ervaring en beleving.

    Locative Media
    In de locative media lijn worden locatiegebaseerde technologieën onderzocht, zoals GPS, mobiele telefoons, wireless laptops, bluetooth, WiFi, RFID en andere systemen voor mobiele communicatie. In samenwerking met de westergasfabriek en het westerpark kijken we naar de mogelijkheden van locative media om het gebruik en de beleving van het park te vergroten.

    Urban Screens
    In deze lijn wordt onderzoek gedaan naar het gebruik van nieuwe media in de publieke ruimte. De groei van schermen, data wolken en sensor netwerken in de publieke ruimte bieden een nieuw platform. In het MediaLAB wordt onderzoek gedaan naar de invloed van urban screens in de publieke ruimte op onze culturele, sociale en fysieke omgeving.  We onderzoeken we hoe we gebruik kunnen maken van de architectuur van het pand en gebruiken we sensoren om data uit de omgeving te vangen en interactie toe te voegen.

    Nieuwe media in het onderwijs
    De ontwikkeling van nieuwe media binnen het onderwijs is een doorgaand proces. In het MediaLAB wordt onderzocht hoe nieuwe technieken en mogelijkheden kunnen bijdragen aan het onderwijs.

    Voor meer informatie over de werkwijze, de projectpartners en de inhoud van de projecten kun je contact opnemen met  Gijs. Je bent ook van harte welkom om mee te lunchen in het MediaLAB.

    MediaLAB-Lunch: Studio HVA Donderdag 12:30-13:30

    Gijs Gootjes

    g.gootjes[at]hva.nl

    020-5951852

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *